Helene Marie Fossesholm legger opp – dette er grunnen

Helene Marie Fossesholm legger opp som skiløper. Nå deler hun grunnen.

Hun har lenge vært sett på som et stort talent i langrenn, men det lugget de siste årene for Helene Marie Fossesholm.

I 2023 kalte hun inn til pressekonferanse for å annonsere at hun skulle ta en pause fra toppidretten på ubestemt tid.

– På vei tilbake fra en smell, blir det noen slag i trynet. I høst gikk det tyngre og jeg fikk det tungt mentalt. Jeg har fått veldig god hjelp og brukt tiden til hjelp. Jeg var nedstemt og ikke meg selv. Det var rart å kjenne på. Jeg har aldri kjent på det over tid, sa Fossesholm på pressekonferansen.

Noen måneder senere var hun tilbake på startstreken. Siden har hun kjempet for å finne tilbake til det som bor i henne.

Forrige sesong måtte Fossesholm trekke seg fra Tour de Ski, etter at hun lå på en 14. plass i sammendraget. Therese Johaug endte som kjent med å vinne touren.

Fossesholm ble heller ikke tatt ut på landslaget foran den kommende OL-sesongen.

Legger opp

Tirsdag deler Fossesholm på sin Instagram at hun nå har valgt å legge skiene på hylla, i en alder av 24 år.

«Jeg har en litt vemodig nyhet å dele. Jeg har bestemt meg for å legge opp. De siste månedene har motivasjonen gått veldig opp og ned, hvor jeg dessverre har kjent mest på sistnevnte. Håpet mitt har hele tiden vært at denne følelsen har vært forbigående og at motivasjonen skulle komme tilbake. Jeg har prøvd å fokusere på det positive, derfor har jeg også uttalt meg som om motivasjonen har vært på topp. Dessverre har det ikke hjulpet å ta tida til hjelp. Jeg har kjent på en sterkere følelse av savn etter andre ting. Jeg har alltid vært en person som går helhjerta inn for det jeg gjør. Når motivasjonen ikke tillater det, så vil jeg ikke ha det noe bra med meg selv ved å fortsette. Trivsel og glede har alltid vært det viktigste og gått foran prestasjoner, jeg tror det er et premiss for det å lykkes, i hvert fall for min egen del.

Livet er mer enn toppidrett, og jeg er så heldig at jeg alltid har hatt en drøm utenom det å drive toppidrett. I mange år har jeg levd drømmen gjennom det å drive langrenn, men nå er det en annen drøm som venter meg. Etter jul begynner jeg på medisinstudiet, og det gleder jeg meg veldig til. Det blir en annerledes hverdag, men en hverdag jeg ser frem til.

«Tusen takk»

Langrenn er en individuell idrett, men jeg hadde aldri verken trivdes på veien, eller oppnådd det jeg har gjort, uten familie, venner og samarbeidspartnerne mine som har støttet meg i medgang og motgang. Jeg har hatt nøkkelpersoner som har vært helt avgjørende, dere vet hvem dere er. Tusen takk til alle som har bidratt, det er jeg evig takknemlig for. En spesiell takk til pappa som har vært treneren min nesten hele livet, og mamma og broder’n, som sammen med pappa, alltid har vært der for meg uansett.

Til slutt vil jeg bare si at jeg har det veldig bra, jeg velger å følge hjertet, og det som er best for meg. Langrenn har alltid vært en stor del av livet mitt, og det vil fortsatt være viktig for meg, bare i en litt mindre skala, men jeg tar med meg alle erfaringer og alle de gode relasjonene. Tusen takk for dansen, det har vært gøy! Nå ser jeg frem til å leve det «vanlige» livet.»

Her kan du se innlegget:

Takk for innsatsen du har lagt ned i sporet, Helene Marie.

Del denne artikkelen videre for å hylle Helene Marie Fossesholms karriere.

LES MER: